Energiát adó olajok a hűvösben - E-vitamin, Omega-3,- 6,- 9 zsírsavak

TOVÁBB AZ ÖSSZES BLOGBEJEGYZÉSRE!


 

Sokan úgy gondolják, hogy csak akkor tudnak fogyni, ha nem esznek egyáltalán zsírt. Ez egy nagy tévedés!

Zsírokra szüksége van szervezetünknek ahhoz, hogy megfelelően tudjon működni. Elengedhetetlen az egészséges agyműködéshez, a hormonális szabályozáshoz és a sejtmembránok felépítéséhez. Segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, valamint állandó szinten tartják testhőmérsékletünket. Ám nem mindegy, hogy milyen minőségű és összetételű zsiradékból fedezzük a szükségletünket, és azt milyen arányban visszük be szervezetünkbe!
Nézzük meg egy kicsit közelebbről, hogy melyik zsírra van szükségünk és melyek fogyasztását próbáljuk meg csökkenteni:
A növényi olajok, például a lenmagolajszőlőmagolajtökmagolajolívaolajrepceolajnapraforgóolaj szobahőmérsékleten folyékonyak, mert több bennük a telítetlen zsírsav. Az állati zsiradékok szobahőmérsékleten többé-kevésbé szilárd halmazállapotúak, mert főleg telített zsírsavakat tartalmaznak. Telített zsírokat tartalmaznak a sütemények, a tejszín, a levesporok és a margarin.

A telített és telítetlen zsírsavak nem megfelelő arányban történő bevitele, és a túlzott telített zsírsav fogyasztás lehet felelős a szív- és érrendszer megbetegedéseiért, a magas koleszterinszintért, az elhízásért és az érelzáródásért.
Telítetlen zsírsav például az olajsav, a linolsav (Omega-6), a linolénsav (Omega-3), és az oleinsav (Omega-9). A linolsav és a linolénsav esszenciális zsírsavak, szervezetünknek szüksége van rájuk, és kizárólag tápanyagokkal juthatunk hozzájuk, például növényi olajokkal.

Az optimális arány 1:3 a telített és a telítetlen zsírsavak fogyasztásából. Sajnos manapság kb. 20:1 arány a jellemző egy átlagember zsírfogyasztására, a telített zsírsavak javára. Magyarországon nagyarányú a zsíros húsok és húskészítmények fogyasztása. Az ételkészítéshez használt zsiradék mennyisége sok, valamint egyoldalú. A hazai lakosság táplálkozási szokásait figyelembe véve lényeges feladat a zsírfogyasztás mérséklése és a zsírfogyasztás szerkezetének átalakítása.
Hidegen sajtolt olajaink közül a len-, a kender-, illetve a homoktövismag-olaj jelentős mennyiségben tartalmaz Omega-3 zsírsavat.

Olajaink rendkívül sok E-vitamint is tartalmaznak, amely nem csak belülről, kívülről alkalmazva is jótékony hatással van szervezetünkre. Az E-vitamin antioxidáns tulajdonságú vitamin, így védi a szervezetet az stressztől, az oxidációs folyamatoktól.

Az E-vitamin további pozitív hatásai:

-Védi a bőrt a korai öregedéstől, erősíti a körmöket, a hajszálakat.
-Fontos szerepe van a szem egészségének megtartásában.
-Részt vesz a szervezet fehérje-, szénhidrát- és zsíranyagcseréjében, valamint a folyadékháztartásban.
-Sportolóknak, különösen testépítőknek több E-vitaminra van szükségük a megfelelő izomfejlődéshez, mert ---Javítja az izmok teljesítményét, késlelteti kifáradásukat.
-Erősíti az immunrendszert, különösen idősebb embereknek hasznos.
-Javítja a sejtek regenerációs folyamatát, ezért különösen hasznos betegség utáni, legyengült állapotban.
-Mérsékli a kimerültség jeleit, hatásos segítség a krónikus fáradtság legyőzésében.

Tegyél Te is egy lépést az egészségesebb életmód felé! Mozogj heti 2-3 alkalommal, igyál sok folyadékot és figyelj arra mit megeszel!

 

Jelentkezz egy ingyenes
konzultációs beszélgetésre!

Leginkább azért, mert mások számára is
fontos vagy! NEKÜNK MINDENKÉPP!

Töltsd ki
Életminőség
Tesztünket

hírlevél feliratkozás