Ösztrogén Dominancia!

TOVÁBB AZ ÖSSZES BLOGBEJEGYZÉSRE!



A folyamatos ösztrogén bevitelnek köszönhetően jöhet létre az úgynevezett ösztrogén dominancia, ami nem más, mint amikor túl sok ösztrogén van a szervezetünkben a progeszteronhoz képest – azaz felborult az egyensúly.
Amikor ösztrogén dominancia áll be a szervezetben, az ellensúlyozatlan ösztrogén különböző nem kívánatos tüneteket és betegségeket okoz egy nő szervezetében.

Többek között képes burjánzásra késztetni a női szövetek sejtjeit (proliferáció), képes felborítani a ciklusunkat, képes peteérés nélküli ciklusokat okozni, képes blokkolni más hormonok termelődését, képes blokkolni a programozott sejthalált (apoptózis), képes vérrögöket képezni a vérünkben és így tovább…
Minél több ideig van ellensúlyozatlanul, illetve minél nagyobb az ösztrogén dominancia, annál súlyosabb tüneteket idézhet elő!

Az ösztrogén dominancia leggyakoribb okai:

  • Az ösztrogén dominanciának számos oka lehet, és ezek az okok gyakran jelentkeznek kombinációban, illetve kölcsönösen erősítik egymást.
  • Xeno-ösztrogén hatás – olyan vegyszerek, melyek szervezetünkbe jutva a bőrön, orrnyálkahártyán vagy emésztőrendszeren keresztül képesek mimikálni az ösztrogént, illetve megzavarni és felborítani hormonháztartásunkat.
  • Fogamzásgátlók használata – tabletták, hüvelygyűrű, tapaszok, injekciók és méhen belüli eszközök
  • Szintetikus hormonpótlás (HRT) – menopauzás korosztálynál alkalmazott szintetikus (testidegen) hormonpótlás
  • Túl sok ösztrogén-bevitel táplálékból (szója és egyéb fitoösztrogének)
  • Krónikus stressz – krónikus stressz alatt erőteljes igény van a kortizolra (kortizol=stressz hormon), ami pedig csökkenti a progeszteront, mivel a progeszteron egy része konvertálódik át kortizollá, hogy a mellékvese nem kielégítő termelését támogassa.
  • Mellékvese fáradtság – a fáradt mellékvesék nem tudnak elegendő kortizolt előállítani (kortizol=stressz hormon + gyulladáscsökkentő), így a szervezet a progeszteronból igyekszik azt pótolni
  • Szegényes étrend – általában magas szénhidrát fogyasztás
  • Transz-zsírok fogyasztása – margarin és hidrogénezett olajok
  • Tápanyag hiányosságok – főleg magnézium, cink, réz és B komplex vitaminok hiánya
  • Sárgatest (luteális) elégtelenség – nem kielégítő progeszteron-termelődés ovulációt követően.
  • Anovulációs ciklusok (anovuláció=nincs ovuláció) – ciklusok, amelyekben nem történik meg az ovuláció, azaz a tüszőrepedés, ennek következtében nincs progeszteron-termelődés.
  • Kóros elhízás – menopauzás nőkben az ösztrogént a zsírsejtek termelik (lásd ösztron). Minél több zsír, annál több ösztrogén.
  • Mozgáshiány
  • Gyógyszerek
  • Évszakfüggő fényhiány – D-vitamin hiány

Forrás:hormonharmonia.hu

Természetesen visszabillenthető!
A Te tested a Te egészséged!

HASZÁLD EZT A TUDÁST EGÉSZSÉGGEL!

ITT TUDHATSZ MEG TÖBBET A KULCS A HORMONOKHOZ KÖNYVRŐL!

Jelentkezz egy ingyenes
konzultációs beszélgetésre!

Leginkább azért, mert mások számára is
fontos vagy! NEKÜNK MINDENKÉPP!

Töltsd ki
Életminőség
Tesztünket

hírlevél feliratkozás