A zöld levelek és a levélzöldségek szerepe a tudatos táplálkozásban!

 TOVÁBB AZ ÖSSZES BLOGBEJEGYZÉSRE!      


 

Téves az a nézet, hogy minden "zöldség", és annak minden része egyforma.

Ugyanis a zöldségek legértékesebb része a levél, amely tápanyag összetételben jelentősen különbözik a termés illetve a gyökér résztől. Nem hiába termesztünk kimondottan levélzöldségeket is, de azzal már kevesebben vannak tisztában, hogy a gyökérzöldségek levele is fogyasztható, sőt kiváló tápanyagforrás.

A levelek legkiválóbb összetevője a klorofill, amely igen erőteljes méregtelenítő és lúgosító hatással van a szervezetre. A levelek további jellemzője, hogy magas ásványi anyag tartalommal rendelkeznek (kivétel nélkül mindegyiknek igen magas a kálcium tartalma!), így jelentős szerepük van a szervezet mikrotápanyag ellátásában. A zöld levelek legtöbbjének az értékes antioxidánsként számontartott karotinoid tartalma sem elhanyagolható. A másik fontos különbség, hogy a levelekben ugyan nincs keményítő (amely viszont a gyökerekben pl. van), ellenben a levelek kalóriára vetítve értékes fehérje (aminosav) tartalommal bírnak. A változatos és egészséges táplálkozásban napi szinten kellene ezeket a csodálatos növényi részeket fogyasztani akár főve, de inkább nyersen, hisz nyersen nagy részük kiváló emésztést helyreállító, lúgosító, béltisztító és gyomor regeneráló - a káposztafélékkel az élen. Ehhez képest a bélflóra problémákkal küszködők esetében az általános gyógyászat pont a nyers levélzöldségekétől tiltja el a beteget.

Fejessaláta (Lactuca sativa)

A saláta a tavasz első újdonsága az asztalon. A téli saláta még az ősz folyamán a földbe kerül, hogy a húsvéti ünnepekre elérje a fogyasztható méretet. A tavasz első heteitől kezdve a különböző fajta saláta szinte mindennapos az étkezésünkben. Ha el tudjuk látni a családot a kiskertünkből salátával egész évben, azzal megalapozzuk a jó egészség feltételeit. S minél levelesebb a salátánk, és minél zöldebb, annál értékesebb. A fejbe borult fakó színű saláta kevésbé értékes a vitaminok és az ásványok szempontjából.

A salátalevelekben a kalcium és a magnézium előfordulási aránya a szervezetben való hasznosításához a legideálisabb. Kiemelkedő a K-vitamin tartalma és ha megfigyeljük a saláta vitamintartalmát, megállapíthatjuk, hogy a zöldségfélékhez viszonyítva nagyon gazdag B-vitaminokban, amely az agy és az idegek egyik legfontosabb tápanyaga. Ennek a vitaminnak egyik tulajdonsága az is, hogy nyugtatja az idegeket, és pozitív hatással van az összes agyi és idegi működésre, ezért bátran fogyasztható minden idegi eredetű zavarra vagy betegségre. Alvászavar esetén, ha már elegünk van a szintetikus altatókból, amelyeknek számos mellékhatását tapasztaltuk, próbálkozzunk meg a salátalé fogyasztásával. 

Szintén a B-vitaminoknak köszönhető, hogy a saláta kitűnően támogatja az emésztést és a bélflóra munkáját. Serkenti a kiválasztást, a keményítő és a fehérjék emésztését, valamint az anyagcserét. A K-vitamin teszi lehetővé, hogy négy féle fehérje előállításában is segédkezhet.
A kalcium és magnézium megfelelő arányának köszönhetően a saláta jótékonyan hat az izmok és a csontozat fejlődésére és karbantartására. A magnézium meggátolja a kalcium kioldását a szervezetből, ami akkor következik be, ha a vér elsavasodik. Ha az izmokban van elegendő kalcium, a szív működése is jobb, valamint ez hatással van a vesék működésére.

Az A- és C-vitamin kombinációjának köszönhető, hogy rendkívül jó hatással van a salátalé a légzőszerv nyálkahártyáira. A köhögés csillapodik és csökken az inger a tüdők hörgőiben egy-egy pohár salátalé elfogyasztása után.

A magas kálium tartalmának köszönhetjük, hogy a saláta hozzájárulhat a tavaszi méregtelenítéshez is, ha beillesztjük a tisztítókúra részeként. A sav-lúg egyensúlyt állíthatjuk helyre, amivel megteremthetjük a gyógyulás, illetve az egészségünk alapjait. A salátával nemcsak tisztítjuk, de ritkítjuk is a vért, valamint arra ösztönözzük a szervezetet, hogy új vérsejteket állítson elő, ugyanakkor a vér kötődése is erősödik a saláta fogyasztásával. Mindezt K-vitamin tartalmának is köszönhetjük.

A saláta általában nyersen, vagy kissé meglankasztott formában kerül az asztalra (ez emeli B vitamin tartalmát). Igyekezzünk minél zöldebb leveleket használni, különösen, ha kicentrifugázzuk. Ha ugyanis csupán a lét fogyasztjuk, annak a külső, kissé keményebb levelek is megfelelnek, amelyeket általában le szoktuk fejteni. Használjuk az egész növényt, de ne áztassuk sokáig vízbe. (Soha egyik élelmünket se áztassunk, kivéve az arra javasolt száraz hüvelyeseket, gabonákat és bizonyos magvakat.)

Salátaként lehetőleg citrommal vagy balzsamecettel, almaecettel és valamilyen szűzolajjal ízesítsük, ne pedig a hagyományos cukros-ecetes salátalével, mert a cukor agyoncsapja a saláta sav-bázis egyensúly beállító hatását.Forrás: antalvali.com


 

Bármilyen zöldturmixba kiváló!

ITT TALÁLSZ ZÖLDTURMIX RECEPTEKET!

VELÜNK SEMMI ESÉLYE A FELESLEGES KILÓKNAK!

Jelentkezz egy ingyenes
konzultációs beszélgetésre!

Leginkább azért, mert mások számára is
fontos vagy! NEKÜNK MINDENKÉPP!

Töltsd ki
Életminőség
Tesztünket

hírlevél feliratkozás