Cukorkódex

TOVÁBB AZ ÖSSZES BLOGBEJEGYZÉSRE!

      


 

Könnyű elveszni a különböző cukorfajták és édesítők útvesztőjében, hiszen már annyiféle véleményt hallani, hogy melyik egészséges és melyik tiltólistás, hogy csak ide-oda kapkodjuk a fejünket azt kérdezve:

Most akkor melyiket?


 

Jelen cikkben összegyűjtöttük a három szidott cukorfajta (fehér cukor, barna cukor, mesterséges édesítőszerek) tulajdonságait, és alternatívákat is ajánlunk helyettük, hogy végre magad dönthesd el, melyiket is választod.

 

FEHÉR CUKOR

Fehér méregnek is szokták nevezni, a hagyományos finomított cukrot. Hogy miért?

Egyrészt lényegében üres kalóriáról van szó, amire nincs szüksége a szervezetnek, másrészt a vércukorszint ingadozását okozza (hirtelen emelkedés után gyors zuhanást produkál), harmadrészt pedig, ha túl sokat fogyasztunk belőle, akkor fogszuvasodáshoz, elhízáshoz és cukorbetegséghez vezethet.

A finomított fehér cukor nyersanyaga egyébként lehet cukornád vagy cukorrépa is, 99,7%%-ban pedig szacharózt tartalmaz.

 

BARNA CUKOR

Sokan azt gondolják, hogy a barna cukor jóval egészségesebb mint a fehér. Sajnos ez nem így van.

A barna cukornak is éppen olyan negatív élettani hatásai vannak, mint fehér társának, csak épp a színe más.

Sajnos az is előfordulhat, hogy színezett, kicsit durvábbra őrölt fehér cukorról van szó, ami barnás árnyalatát csupán a hozzáadott melasz nevű anyagnak köszönheti.

 

MESTERSÉGES ÉDESÍTŐSZEREK

Ki ne ismerné a különböző édesítőszereket, melyek tabletta, por és folyadék formájában is kaphatóak?

Édes ízükért többnyire a szacharin nevű anyag felelős, melyről azt kell tudni, hogy a cukornál 300-szor édesebb, ugyanakkor csak főzés után szabad az ételhez adni, mert hő hatására keserűvé válhat.

Jóllehet a mesterséges úton előállított édesítőszerek a cukor energiamentes alternatíváját jelenthetik, de azzal is érdemes tisztában lenni, hogy ezek egészségkárosító hatásairól már több tanulmány is készült világszerte.

 

MÉZ

A méz egy fokkal jobb a fent három édesítőnél, hiszen alacsonyabb a glikémiás indexe, mint a síma cukornak, tehát kevésbé emeli meg a vércukorszintet.

Rossz hír azomban, hogy a kalória tartalma igen magas, ugyhogy a szorgos méhek által gyűjtött nedüvel sem árt csínján bánni. A megszokott vegyesmézen vagy akácmézen kívül érdemes kipróbálni például a repcemézet és a hársmézet is.

A mézet egyébként a szépségápolás terén is bevethetjük, közreműködésével például csodálatos haj - és arcpakolásokat készíthetünk.

 

NYÍRFACUKOR

Ez egy természetes cukorféle, amit más néven xilitnek neveznek. Manapság rendkívül népszerű, hiszen mind az energiatartalma, mind a glikémiás indexe alacsonyabb a hagyományos cukorénál.

Édesítő ereje azonos a cukoréval, szerencsére nincsen utóíze, és mivel a felszívódáshoz nem szükséges inzulin, ezért akár cukorbetegek és kismamák is nyugodtan fogyaszthatják.

Arra viszont érdemes odafigyelni, hogyha nagyobb mennyiséű nyírfacukrot viszünk be a szervezetbe, annak hashajtó hatása lehet.

 

SZTÍVIA

Egy Paraguayban és Brazíliában őshonos növény, a jázminpakóca leveleiről van szó, melyek 30-szor édesebbek a hagyományas finomított cukornál.

A sztíviát szirup, por, tabletta, levél és kristály formájában is árusítják. Ugyan néha lehet egy kis mellékíze, de mellette szól, hogy kalóriatartalma lényegében nulla, nem okoz vércukorszint-emelkedést, illetve fogainkhoz és alakunkhoz is kíméletesebb.

Sütéshez és főzéshez is alkalmazható.

Forrás: bien.hu

Jelentkezz egy ingyenes
konzultációs beszélgetésre!

Leginkább azért, mert mások számára is
fontos vagy! NEKÜNK MINDENKÉPP!

Töltsd ki
Életminőség
Tesztünket

hírlevél feliratkozás