Vízszükségletünk a nyári melegben

TOVÁBB AZ ÖSSZES BLOGBEJEGYZÉSRE!


Napi vízivás

A szervezetünk jó működése szempontjából fontos a rendszeres vízivás. A jól működő test számára a tiszta víznél nincs jobb ital. Sem a cukros, alkoholmentes italok, sem az alkoholos italok nem megfelelő folyadékpótlási alternatívák, valamint a gyakori kávézás sem az.

Ha elég vízhez jutunk, akkor azt hidratált állapotnak nevezzük, ha nem, akkor ennek a következménye lesz a dehidratált állapot.

Hidratáció - hidratált állapot, amikor a test sejtszinten ellátott megfelelő minőségű és mennyiségű folyadékkal.

A hidratáció megléte nagyon fontos a sejtjeink jó működése szempontjából. Íme néhány példa, hogy mit jelent ez a mondat az egyes szervek, szervrendszerek számára.

  • A víz és a benne oldott (vízmolekulákkal körülvett) anyagok közötti egyensúly szükséges a hatékony idegsejt-működéshez.
  • A szemek tisztán tartásához folyamatosan nedvesíteni kell őket könnyel.
  • A vérünk 92%-a víz. A vér lehetővé teszi az oxigénszállítást és a fertőzések ellen küzdő fehér vérsejtek szabad áramlását oda, ahol szükség van rájuk.

Az étkezések közötti elegendő vízfogyasztás segíti az emésztést is, mert a megivott folyadék segíti a béltartalom mozgását. Ha viszont közvetlenül étkezés előtt, közben vagy közvetlenül utána iszunk, a megivott víz felhígítja a gyomorsavat, ami gyengíti a gyomor emésztését.

Dehidratáció - dehidrált állapot

A dehidratáció a szervezetünkben kiszáradását jelenti, amikor nem iszunk elég vizet, nem elég a folyadékbevitel.

Ennek a súlyossága az ásványianyag- és vízvesztés mértékétől függ.

Ilyenkor az idegszövetek az agyunkban összehúzódnak, emiatt nagyobb erőfeszítésre van szükség a figyelem összpontosításához és az emlékezéshez. Ilyenkor a reakcióidő növekszik, a külső ingerekre és a fájdalomra érzékenyebben reagálunk.

Ebben az esetben a szemeink is kiszáradnak, mert lelassul a könnytermelés. Ezért a szem könnyen kifárad, sőt fájhat is.

Súlyos kiszáradás esetén a vérünk víztartalma is csökken, ekkor a szív terhelése megnő, a vérnyomás leesik, és szédülés, ájulás léphet fel.

A kiszáradás az emésztésünket sem tesz jót: ilyenkor a vastagbélben fokozódik a víz felszívása, ami könnyen székrekedést okoz. A széklet ilyenkor kemény és száraz.

Ha az elveszített vízmennyiség eléri a testsúlyunk két százalékát, erős fáradtság lép fel és a teljesítményünk romlik. Ha a folyadékveszteség több mint a testsúlyunk öt százaléka, akkor az mér komoly rosszullétet okoz: szédülés, fejfájás, hányinger kerülgeti az embert, valamint bénító gyengeség és zavarodottság lép fel.

A szomjúság a víz hiányának az érzése. Ez az érzés akkor következik be, amikor a vér víztartalma lecsökken, és ennek következtében a vér sűrűsége és fehérjetartalma megnő. Ilyenkor az agyunk megfelelő központja jelez.

A szomjúság az egész szervezet stresszes állapota, és sokkal kínzóbb, mint az éhségérzet, és azonnal inni kell. Élelem nélkül hetekig, akár egy hónapig is életben maradhat az ember, de víz nélkül legfeljebb csak pár napig bírnánk, így a szervezetünk azonnal jelzi, ha innunk kell.

Már tíz százalékos folyadékveszteség felett az izmaink lebénulnak, a bőrünk összeaszik, a vizelés megszűnik vagy fájdalmassá válik, és az ember nem létező dolgokat lát és hall. Ha a vízveszteség elérné a testsúly 15%-át, akkor a szomjazó meghal.

Napi vízveszteség

Még akkor is, ha nincs nyár, naponta kb. 2 és fél liter vizet veszítünk különböző csatornákon keresztül: a vizelettel kb. 1,5 litert, a légzéssel és a bőrünkön keresztül kb. 400-400 ml-t, valamint a széklettel kb. 200 ml-t.

A szervezetben levő víz mennyiségét a vesék szabályozzák, és megelőzik, hogy a vér túl sűrű vagy túl híg legyen.

Ennek tekintetében, ha a vizelet színe világos szalmasárga, akkor elegendő vizet iszunk. Ez az optimális állapot.

Ha ilyenkor többet iszunk, akkor a vizelet színe tovább halványodik. Ekkor már túl sok víz került be a szervezetbe, ami szintén nem jó, mert ez ásványianyag-vesztéssel és a sejtek megduzzadásával jár. Ha ez az agysejteknél következik be, akkor fejfájást, szédülést, zavarodottságot érezhetünk. Szélsőséges esetben ebbe az állapotba is bele lehet halni.

Nyáron a sok izzadás miatt a folyadékvesztés jóval több, mint 2 és fél liter.

Ezért ilyenkor nem csak az általában megszokott vízmennyiséget kel meginni, hanem ennél jóval többet, akár 4–5 litert is. Ez persze függ attól, hogy mennyit vagyunk a napon, és nem egy légkondicionált szobában vagyunk egész nap.

Amikor szomjasak vagyunk, akkor igyunk egy nagy pohár, legalább 2,5–3 deciliter vizet.

Jó, ha tudjuk, hogyha már dehidratáltak vagyunk, akkor a szomjúságon kívül a vizelet sötétebb színe is jelzi, mert a vesék csökkentik a kiválasztott vizelet mennyiségét. Ekkor a vizelet egyre sötétebb árnyalatú lesz, mert a benne levő anyagok sűrűsége megnő.

Mennyi vízre van szükségünk?

A napi vízfelvételnek ki kell egyensúlyozni a napi vízveszteséget. Ennek általában legalább két, két és fél liternek kell lennie.

Ugyanakkor az is igaz, hogy a napi vízigényünk függ a környezeti hőmérséklettől és a napi testmozgástól is.

A nyári melegben, kánikula idején még inkább oda kell figyelni az elegendő folyadékpótlásra, mert a folyadékigény akár napi 4–5 vagy több liter is lehet.

Sportoláskor rendszerint izzadunk, ami megnöveli a vízveszteséget. Ezt is pótolni kell.

Nagy melegben vagy sportolás után szüksége lehet nem csak a víz, hanem az ásványi anyagok, nyomelemek pótlására is. Ilyenkor jót tehet egy kis sós víz vagy ásványi anyag, nyomelem tabletta, vízben oldható por is.

A napi folyadékpótlásba nem csak a megivott pohár víz száma számít, hanem az elfogyasztott leves vagy más folyékony étel (például a Testszerviz zöldturmix) is. A leveles saláták és nyers zöldségek, csírák, friss hajtások víztartalma is nagy, így egy nagy tál leveles saláta vagy nyers zöldség egyet jelent nem csak a vízpótlással, hanem ásványianyag- és nyomelem-bevitellel is, hiszen a saláták, nyers zöldségek ásványianyag- és nyomelem-tartalma jelentős.

Ezért a sportolás után nagyon jót tehet egy friss salátalevél turmix a megivott víz mellett.

Gyermekek és idősek esetén fokozottan oda kell figyelni a folyadékpótlásra.

Az idősebb emberek – ha nem érzékelik elég jól a szomjúságot –, akkor könnyen kiszáradhatnak.

Javasolt a vizet kicsit feltúrbózni. Citromlével, vagy bio almaecettel. Így sokkal hatékonyabban jut el a víz a sejtekhez, hamarabb leszünk megfelelően hidratáltak!

Almaecet fogyasztási javaslat: 1.5 literes ásványvízhez 2 evőkanál bio almecetet keverjünk hozzá. Hűtve fogyasszuk! Kellemes üdítő íze lesz és azt érezzük, hogy a szervezet feltöltődik megfelelően folyadékkal.

Jó ivást!

ml: Milliliter, a liter egy ezred része. 100 ml = 1 deciliter.

A vizelet színe az itt megadottaktól nagymértékben eltérhet bizonyos ételek vagy italok, étrend-kiegészítők (például céklalé, B-komplex vitamin tabletta) hatására, illetve a vizelet színe jelentősen megváltozhat még betegségek (például máj- vagy vesebetegség) miatt is.

 

Böngéssz kedvedre a Testszerviz Prémium Webáruházban!

Jelentkezz egy ingyenes
konzultációs beszélgetésre!

Leginkább azért, mert mások számára is
fontos vagy! NEKÜNK MINDENKÉPP!

Töltsd ki
Életminőség
Tesztünket

hírlevél feliratkozás