A jó alvás titka

TOVÁBB AZ ÖSSZES BLOGBEJEGYZÉSRE!  

    


Feltöltötte: Burget Péter, 2015-04-30 13:11:39

 

Az emberi test nem csak a bevitt élelmiszerekre reagál. Fontos minden környezeti behatás is. Hideg, meleg, napsütés, világosság, sötétség, sugárzás, stressz stb.

A nappali éberségért a kortizol nevű hormon felel. Ez tartja ébren a testet és mindezek mellett stressz esetén fokozza a teljesítőképességet, megfeszíti az izmokat, a figyelem erősebb lesz, jobban hallunk, látunk. Stressz-mentes időszakokban is jelen van és működik a testben, persze normális éberséget tartva fent. Az éjszaka elmúltával, mikor világosodik, a fény hatására e hormon termelődése felerősödik és biztosítja a test ébredését és ébren tartását. A kortizol legnagyobb mértékben reggel 6-7 óra között termelődik.

Az este beköszöntével, amikor sötétedni kezd, a termelése lecsökken, és azt eredményezi, hogy a test ébersége csökken, felkészül az ideális esetben pihentető alvásra. A legalacsonyabb szintet éjfél körül éri el. Ez a működési rendszer hosszú idő „tanulási” eredménye. A test megtanult igazodni a napszakok változásához.

Nappal a test éber, este pihenő üzemmódba kapcsol. Vagy másként – fényre bekapcsol, sötétségre kikapcsol.

A napi 7 óra pihentető alvás szükséges ahhoz, hogy a test regenerálódjon, újra épüljenek bizonyos részei, a sejtcsere megtörténjen, új és erősebb izmok épüljenek, méregtelenítés és zsírégetés menjen végbe stb. Amikor a testben túlzott mértékű és állandó a kortizol magas szintje, a test nem képes pihenő üzemmódba kapcsolni. Az ember többször felkel éjszaka, nem tud mélyen aludni, nyugtalanul forgolódik és reggel fáradtabban kelhet, mint ahogy lefeküdt.

Ma népbetegség a kialvatlanság, fáradékonyság, a reggeli kínlódva kelés, a kávé nélkül esélytelen reggeli kezdés. Amíg a stresszt nem húzzuk ki a testből, ez az állapot tartósan fennmarad. Nincs szörnyűbb, mint mikor úgy kezdünk egy napot, hogy egyfolytában azon gondolkodunk, hogy húzzuk ki a következő lefekvésig.

A pihentető alvás nem a sok alvással egyenlő. A pihentető alvás mérőfoka az, amikor a test újratöltve, energikusan indul a napnak és ez az energia kitart végig. Reggeli világosság és indul a nap, éber a test. Esti sötétség és vége a napnak, a test pihenni akar. Az alvás pedig 7 óra kell, hogy legyen. Természetesen ettől lehetnek felfelé és lefelé is eltérések, de nagy átlagban ennyi elég kell, hogy legyen.

Az egészséges test így működik.

Ha nem alszol jól, ha nem kelsz pihenten, ha az energia szinted ingadozik, az mind egy tünete annak, hogy a tested nem működik megfelelően. A Testszerviz abban is segít, hogy az alvási problémák kezeléséhez megoldásokat nyújtson.

/Forrás - Debreceni orvostudományi egyetem tanulmánya/

 

Tudd meg, hogy miért nem alszol jól! Tapasztald meg, hogy milyen a pihentető alvás!

Jelentkezz most!

Jelentkezz egy ingyenes
konzultációs beszélgetésre!

Leginkább azért, mert mások számára is
fontos vagy! NEKÜNK MINDENKÉPP!

Töltsd ki
Életminőség
Tesztünket

hírlevél feliratkozás